Великая вечерня



страница1/2
Дата24.08.2017
Размер0,83 Mb.
  1   2

Великая вечерня


⇓ Начинательные возгласы диакона и священника

Диакон:

Восстаните! Господи, благослови! 



Пред началом Всенощного бдения священник возлагает на себя епитрахиль и фелонь и кадит святую трапезу, жертвенник и весь алтарь, в предшествии диакона со свечою исходит из Алтаря и вместе с ним кадит Святые врата, и иконы местные, праздника и храма.

В настоящее время во многих храмах «Приидите, поклонимся...» по традиции поют священнослужители.



Иерей:

Слава святей, и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельней Троице всегда, ныне и присно и во веки веков.

Хор:

Аминь.

Священнослужители в Алтаре:

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. 
Приидите, поклонимся и припадем Ему.

 

⇓ Псалом 103

Хор:

[Псалом Давида о сотворении мира.] 
1 Благослови, душа моя, Господа! Господи, Боже мой! Ты дивно велик, Ты облечен славою и величием; 
2 Ты одеваешься светом, как ризою, простираешь небеса, как шатер; 
3 устрояешь над водами горние чертоги Твои, делаешь облака Твоею колесницею, шествуешь на крыльях ветра. 
4 Ты творишь ангелами Твоими духов, служителями Твоими – огонь пылающий. 
5 Ты поставил землю на твердых основах: не поколеблется она во веки и веки. 
6 Бездною, как одеянием, покрыл Ты ее, на горах стоят воды. 
7 От прещения Твоего бегут они, от гласа грома Твоего быстро уходят; 
8 восходят на горы, нисходят в долины, на место, которое Ты назначил для них. 
9 Ты положил предел, которого не перейдут, и не возвратятся покрыть землю. 
10 Ты послал источники в долины: между горами текут [воды], 
11 поят всех полевых зверей; дикие ослы утоляют жажду свою. 
12 При них обитают птицы небесные, из среды ветвей издают голос. 
13 Ты напояешь горы с высот Твоих, плодами дел Твоих насыщается земля. 
14 Ты произращаешь траву для скота, и зелень на пользу человека, чтобы произвести из земли пищу, 
15 и вино, которое веселит сердце человека, и елей, от которого блистает лице его, и хлеб, который укрепляет сердце человека. 
16 Насыщаются древа Господа, кедры Ливанские, которые Он насадил; 
17 на них гнездятся птицы: ели – жилище аисту, 
18 высокие горы – сернам; каменные утесы – убежище зайцам. 
19 Он сотворил луну для указания времен, солнце знает свой запад. 

Слава, и ныне: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, слава Тебе Боже (трижды).



Иерей во время пения псалма, окадив с диаконом всю церковь по обычаю, и покадив Престол, исходит в епитрахили и фелони пред святыми вратами и чтет светильничные молитвы. По исполнении псалма глаголет диакон ектению великую.

103-й псалом посвящен сотворению мира, в нем прославляется премудрость Божия



Молящиеся также вспоминают первоначальную жизнь прародителей в раю. Открытые Царские врата знаменуют, что тогда райские двери были открыты для всех людей, но вследствие своего грехопадения люди лишились блаженной жизни и были изгнаны из рая. В знамение этого по окончании пения псалма, Царские врата закрываются. Диакон выходит из алтаря и становится перед закрытыми вратами, как некогда Адам перед замкнувшимися вратами рая, и возглашает великую ектению.

⇓ Великая ектения

Диакон:

Миром Господу помолимся. 

В великой ектенииперечисляются разнообразные наши нужды и прошения ко Господу, а священник в алтаре тайно молится, чтобы Господь призрел на этот храм и молящихся в нем и исполнил их нужды. В словах великой ектении «Миром Господу помолимся...» верующие призываются вознести общецерковную молитву Богу в мире, в мирном состоянии духа, примирившись друг с другом, простить взаимныеобиды.
«О свышнем мире» переводится с греческого как «О ниспослании мира свыше…».
«О мире всего мира, благостоянии святых Божиих церквей и соединении всех…». Под «всеми» в греческом оригинале имеются в виду не церкви, а христиане: верующих приглашают помолиться о соединении всех православных христиан, которые, каждые в своем городе, принадлежат Единой Святой Соборной и Апостольской Церкви.
«Сами себе» – «самих себя».
«Весь живот наш» – «всю жизнь нашу».
«Живот» – одно из 3-х значений слова «жизнь» (жизнь – вечная, духовная;житие – социальная деятельность; живот – жизнь телесная).

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имя), о Господине нашем Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имя), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О граде сем (или: веси сей; если в монастыре, то: о святей обители сей), всяком граде, стране и верою живущих в них Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их Господу помолимся.

Хор:

Господи, помилуй.

 

Диакон:

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.

 

Хор:

Господи, помилуй.

 

Диакон:

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор:

Господи, помилуй.

 

Диакон:

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор:

Тебе, Господи.

 

Иерей:

Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение. Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Хор:

Аминь.

 

⇓ Блажен муж (первый антифон 1-й кафизмы, избранные стихи)

Хор:

Блажен муж, иже не иде на совет нечестивых.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Яко весть Господь путь праведных, и путь нечестивых погибнет.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Работайте Господеви со страхом и радуйтеся Ему с трепетом.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Блажени вси надеющиися Нань.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Господне есть спасение и на людех Твоих благословение Твое.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, 
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
И ныне и присно и во веки веков.
Аминь.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Слава Тебе, Боже.(трижды)

На воскресном бдении читается вся 1-я кафизма с малыми ектеньями после каждой Славы.

Вечером накануне Господских двунадесятых праздников Блажен муж: оставляется, за исключением вечера Недели.



Здесь и далее рассматриваются наиболее часто встречающиеся варианты соединения служб; в остальных случаях следует обратиться к Типикону.

⇓ Малая ектения

Диакон:

Паки и паки миром Господу помолимся.

Малая ектения представляет собой сокращение великой ектении. Во время ее произнесения священник в тайной молитве просит Господа спасти людей Своих и сохранить Святую Церковь.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор:

Тебе, Господи.

 

Иерей:

Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

 

Хор:

Аминь.

 

⇓ Господи, воззвах: (псалмы 140,141,129,116)

Канонарх:

Глас ... (глас определяется первой стихирой).
Господи, воззвах к Тебе, услыши мя.

Во время пения этих стихов диакон совершает каждение храма, которое означает жертвы, приносимые в Ветхом Завете, а равно и наши молитвы, возносимые к Богу. Этот момент изображает бедственное положение, которому подвергся род человеческий после грехопадения прародителей. Человек просит у Бога прощения грехов и избавления от бед и всю свою надежду возлагает на милость Божию.

Первый хор:

Господи, воззвах к Тебе, услыши мя: / вонми гласу моления моего, / внегда воззвати ми к Тебе. // Услыши мя, Господи.

Второй хор:

Да исправится молитва моя, / яко кадило пред Тобою, / воздеяние руку моею / – жертва вечерняя. // Услыши мя, Господи.

Хор:

Если настоятель благословит, поем по чину стихи:
Положи, Господи, хранение устом моим, и дверь ограждения о устнах моих. Не уклони сердце мое в словеса лукавствия, непщевати вины о гресех, с человеки делающими беззаконие, и не сочтуся со избранными их. Накажет мя праведник милостию и обличит мя, елей же грешнаго да не намастит главы моея, яко еще и молитва моя во благоволениих их. Пожерты быша при камени судии их: услышатся глаголи мои, яко возмогоша. Яко толща земли проседеся на земли, расточишася кости их при аде. Яко к Тебе, Господи, Господи, очи мои: на Тя уповах, не отыми душу мою. Сохрани мя от сети, юже составиша ми, и от соблазн делающих беззаконие. Падут во мрежу свою грешницы: един есмь аз, дондеже прейду. 

Гласом моим ко Господу воззвах, гласом моим ко Господу помолихся. Пролию пред Ним моление мое, печаль мою пред Ним возвещу. Внегда исчезати от мене духу моему: и Ты познал еси стези моя: на пути сем, по немуже хождах, скрыша сеть мне. Смотрях одесную и возглядах, и не бе знаяй мене: погибе бегство от мене, и несть взыскаяй душу мою. Воззвах к Тебе, Господи, рех: Ты еси упование мое, часть моя еси на земли живых. Вонми молению моему, яко смирихся зело, избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене. 

На 10, стихир*: Изведи из темницы душу мою,/ исповедатися имени Твоему. 
Мене ждут праведницы,/ дондеже воздаси мне. 
На 8: Из глубины воззвах к Тебе, Господи,/ Господи, услыши глас мой. 
Да будут уши Твои / внемлюще гласу моления моего. 
На 6: Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит?/ Яко у Тебе очищение есть. 
Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое,/ упова душа моя на Господа. 
На 4: От стражи утренния/ до нощи, от стражи утренния да уповает Израиль на Господа. 
Яко у Господа милость, и многое у Него избавление,/ и Той избавит Израиля от всех беззаконий eго. 
На 2: Хвалите Господа вси языцы,/ похвалите Его вси людие. 
Яко утвердися милость Его на нас,/ и истина Господня пребывает во век.

Слава и ныне:



В двунадесятый праздник и в отдание его – стихира праздника.
В субботу и пятницу вечером (начало и отдание очередного гласа). Слава:
Минеи, если есть, И ныне: Богородичен, догматик гласа.
В праздник святого, имеющего бдение: Слава: – минеи, И ныне: – догматик по гласу Славы.

* Первую стихиры часть читает канонарх, вторую поет хор и сразу начинает пить стихиру. Стихиры воскресные смотри в октоихе, праздников и святым – в минеях и триодях.
В двунадесятый Господский праздник поем стихиры только празднику в какой день недели ни случится.
На воскресном бдении ставим стихом10, и поем стихиры октоиха воскресны глаза 3, восточны (анатолиевы) 4, и минеи святого 3(Типикон, гл.2).
Если в воскресенье есть святой, поемый на шесть, неимеющий полиелея: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточны 3, и минеи святого 4 (Типикон, гл.5).
Если в воскресенье есть святой, имеющий бдение или полиелей: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточен 1, и минеи святого 6 (Типикон, гл.3,4). 
Иные случаи соединения праздников между собой и воскресным днем смотри Типикон, гл. 48 (Месяцеслов во весь год с тропари и кондаки, и с Марковыми главами).

⇓ Молитва входа

Диакон:

Господу помолимся.

Вечерний вход напоминает о том, как ветхозаветные праведники, согласно обетованию Божию, прообразам и пророчествам, ожидали пришествия Спасителя мира и как Он явился в мир для спасения человеческого рода. Когда хор поет Славу, отверзаются Царские врата: из алтаря северными вратами выходит свещеносец, за ним диакон с кадилом, а затем священник. Священник становится на амвоне лицом к вратам, крестообразно благословляет вход, и, по произнесении диаконом слов: «Премудрость прости!» (т.е. стойте прямо, бодрствуйте), целует икону Спасителя на дверях, благословляет свещеносцев, целует икону Богоматери на вратах, входит в алтарь и становится на горнем месте, при этом диакон совершает каждение и встает одесную священника, а свещеносец продолжает стоять перед амвоном лицом к алтарю до «Мир всем».

Иерей:

⇳ Тайная молитва священника ⇳ 
Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение. Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Диакон:

Благослови, владыко, святый вход.

Иерей:

Благословен вход святых Твоих, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Диакон:

Премудрость, прости.

⇓ Вечерняя песнь Сыну Божию «Свете Тихий»

Хор:

Свете тихий святыя славы, / Безсмертнаго, Отца Небеснаго, / Святаго Блаженнаго, Иисусе Христе. / Пришедше на запад солнца, / видевше свет вечерний, / поем Отца, Сына и Святаго Духа, Бога. / Достоин еси во вся времена / пет быти гласы преподобными, / Сыне Божий, живот даяй, / темже мiр Тя славит. 

«Свете тихий» – один из древнейших гимнов Церкви. Сын Божий именуется в нем тихим Светом от Небесного Отца, Он пришел на землю не в полной Божественной славе, а тихим светом этой славы. В песнопении этом говорится, что только голосами преподобных, а не нашими грешными устами, может возноситься Богу достойная Его песнь и совершаться должное прославление. Крестообразное благословение входа означает, что через крест Господень вновь открываются нам двери рая. На будничной вечерне, когда не бывает входа, «Свете тихий» обычно читается. Когда бывает вход — «Свете тихий» всегда поется.

Диакон:

Вонмем.

Иерей:

Мир всем.

Хор:

И духови твоему.

Диакон:

Премудрость, вонмем. 
Прокимен, глас ... (и возглашает прокимен)

⇓ Прокимен

Диакон:

Прокимен в субботу вечером, глас 6
Господь воцарися, / в лепоту облечеся.

Прокимен дня (краткий стих из Священного Писания) на вечерне возглашает диакон, называя глас его, хор поет прокимен, диакон произносит стих, хор повторяет прокимен, диакон произносит первую половину прокимна, хор поет вторую половину его. При этом на великой вечерне всегда бывает вход при открытых Царских вратах, и диакон произносит прокимен с горняго места (из-за престола). Затем врата затворяются. 

Если двунадесятый Господский праздник, как то:Крестовоздвижение,Рождество Христово,Богоявление,Преображение Господне – прилучится в субботу, прокимен пятницы на великой вечерне оставляется. Поется же «велики прокимен» вечерни дня праздника. Смотри в службах этих праздников.



Хор:

Господь воцарися, / в лепоту облечеся.

Стих 1:

Облечеся Господь в силу и препоясася.

Хор:

Господь воцарися:

Стих 2:

Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.

Хор:

Господь воцарися:

Стих 3:

Дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний.

Хор:

Господь воцарися:

Диакон:

Господь воцарися.

Хор:

В лепоту облечеся:




⇓ Паремии (чтения) праздника

Диакон:

На великой вечерне, если есть паремии, диакон глаголет:
Премудрость.

В праздники с полиелеем после прокимна читаютсяпаремии (как правило три). При этом священник во время чтения паремий из Ветхого Завета сидит на горнем месте «одесную страны престола», а Царские врата на чтении закрываются.

Чтец:

Заглавие паримии.

Диакон:

Вонмем.

⇓ Чтение Св. Писания

Иерей:

Мир Ти.




Чтец:

И духови твоему.




⇓ Сугубая ектения

Диакон:

Рцем вси от всея души и от всего помышления нашего рцем. 

К сугубой ектении могут добавляться особые прошения, например, поминовение о здравии (по просьбам прихожан): «О милости, мире, жизни, здравии, спасении рабов Божиих (имя) и всех зде предстоящих и молящихся и о еже умножити лета живота их» и др. 

Бывает также чтение молитв после сугубой ектении. Тогда диакон произносит: «Господу помолимся», хор: «Господи, помилуй», и читается священником молитва, например, о болящем.



Обратим внимание на паузу: «Зде лежащих (пауза) и повсюду православных».

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

Диакон:

Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имя), и о Господине нашем Преосвященнейшем (имя правящего епископа), и всей во Христе братии нашей.

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

Диакон:

Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

Диакон:

Еще молимся о братиях наших, священницех, священномонасех и всем во Христе братстве нашем.

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

 

Диакон:

Еще молимся о блаженных и приснопамятных святейших патриарсех православных и создателех святаго храма сего (в монастыре: и создателех святыя обители сея), и о всех прежде почивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных.

 

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

 

Диакон:

Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатая милости.

 

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

 

Иерей:

⇳ Тайная молитва священника ⇳ 
Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне, и присно, и во веки веков.

 

Хор:

Аминь.

 

⇓ Молитва при наступлении вечера «Сподоби Господи»

Хор:

 Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранитися нам. / Благословен еси, Господи Боже отец наших, / и хвально и прославлено имя Твое во веки, аминь. / Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. / Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. / Благословен еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим. / Благословен еси, Святый, просвети мя оправдании Твоими. / Господи, милость Твоя во век, дел руку Твоею не презри. / Тебе подобает хвала. Тебе подобает пение, / Тебе слава подобает, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Эта молитва является продолжением славословия Триединому Богу в гимне: «Свете тихий», а потому оканчивается славословием: «Тебе слава подобает, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь». На будничной вечерне «Сподоби Господи» читается после прокимна. Устав указывает эту молитву читать: «глаголет настоятель, или учиненный чтец». Во многих храмах в праздничные и воскресные дни эта молитва по традиции поется находящимися в алтаре священнослужителями.

⇓ Просительная ектения

Диакон:

Исполним вечернюю молитву нашу Господеви. 

После молитвы «Сподоби, Господи…» диакон произносит просительную ектению: «Исполним (доведем до полноты, принесем во всей полноте) вечернюю молитву нашу Господеви (Господу)...». Эта ектения состоит из ряда прошений, оканчивающихся словами «у Господа просим», на которые певчие отвечают словами: «подай Господи».

Хор:

Господи помилуй.

Диакон:

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор:

Господи, помилуй.

Диакон:

Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.

Хор:

Подай, Господи

 

Диакон:

Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.

 

Хор:

Подай, Господи.

 

Диакон:

Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.

 

Хор:

Подай, Господи.

 

Диакон:

Добрых и полезных душам нашим, и мира мiрови у Господа просим.

 

Хор:

Подай, Господи.

 

Диакон:

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.

 

Хор:

Подай, Господи.

 

Диакон:

Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на страшнем судищи Христове просим.

 

Хор:

Подай, Господи.

 

Диакон:

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор:

Тебе, Господи.

 

Иерей:

Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Хор:

Аминь.

 

Иерей:

Мир всем.

 

Хор:

И духови твоему.

 

Диакон:

Главы наша Господеви приклоним.

 

Хор:

Тебе, Господи.

 

⇓ Молитва главопреклонения

Иерей:

⇳ Тайная молитва священника ⇳ 
Буди держава Царствия Твоего благословена и препрославлена, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

После «Главы наша Господеви приклоним» священник в тайной молитве возносит Богу прошение, отдельное от мирян. Молитва заканчивается возгласом.

Хор:

Аминь.

⇓ Лития

Диакон:

В дни, когда совершается всенощное бдение, выходим в притвор храма с пением литийных стихир храма (под воскресенье) или праздника для совершения литии. Священник и диакон с кадилом, предшествуемые двумя свещеносцами выходят из алтаря северными вратами и становятся в притворе. Диакон совершает каждение святых икон в притворе, настоятеля, поющих и народа. По окончании пения стихир диакон (а если его нет – священник) произносит следующие молитвенные прошения:

Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое, посети мiр Твой милостию и щедротами, возвыси рог христиан православных и низпосли на ны милости Твоя богатыя, молитвами всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, силою Честнаго и Животворящаго Креста, предстательствы честных Небесных Сил безплотных, честнаго, славнаго пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна, святых славных и всехвальных Апостол, иже во святых отец наших и вселенских великих учителей и святителей, Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго, иже во святых отца нашего Николая, архиепископа Мирликийскаго, чудотворца, святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей словенских, святых равноапостольных великаго князя Владимира и великия княгини Ольги, иже во святых отец наших всея России чудотворцев, Михаила, Петра, Алексия, Ионы, Филиппа и Ермогена, святых, славных и добропобедных мучеников, преподобных и богоносных отец наших, святых и праведных богоотец Иоакима и Анны (святого храма и святых дня), и всех святых. Молим Тя, многомилостиве Господи, услыши нас, грешных, молящихся Тебе, и помилуй нас.



Лития – слово греческое, значит «усердное моление». Это моление в древней церкви совершалось в притворе с той целью, чтобы дать возможность стоявшим здесь оглашенным и кающимся принять участие в общей молитве по случаю большого праздника. 

Стоит отметить, что в современной практике, диакон обычно кадит иконостас, настоятеля и клиросы, поскольку притворы теперь устраиваются малые и практически не приспособлены для служения



Хор:

Господи, помилуй (40).

Диакон:

Еще молимся о Богохранимей стране нашей, благочестивых людех и властех ея, о державе, победе, пребывании, мире, здравии, спасении их, и Господу Богу нашему наипаче поспешити и пособити во всех и покорити под нозе их всякаго врага и супостата.

Хор:

Господи, помилуй (30).

Диакон:

Еще молимся о Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя), и о господине нашем преосвященнейшем митрополите (или архиепископе, илиепископе имя) (в обители же: и о архимандрите, илиигумене нашем имя) и о всем во Христе братстве нашем, и о всякой души христианстей, скорбящей же и озлобленней, милости Божия и помощи требующей; о покровении града сего, и живущих в нем (или веси сея и живущих в ней, или святыя обители сея и живущих в ней); о мире, и состоянии всего мiра; о благостоянии святых Божиих церквей; о спасении и помощи со тщанием и страхом Божиим труждающихся и служащих отец и братий наших; о оставльшихся и во отшествии сущих; о исцелении в немощех лежащих; о успении, ослабе, блаженней памяти и о оставлении грехов всех преждеотшедших отец и братий наших, зде лежащих и повсюду православных; о избавлении плененных, и о братиях наших во службах сущих, и о всех служащих и служивших во святем храме сем (в обители же: во святей обители сей) рцем.

Хор:

Господи, помилуй (50).

 

Диакон:

Еще молимся о еже сохранитися граду сему (или веси сей), и святому храму сему (аще же во обители: святей обители сей), и всякому граду и стране, от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани; о еже милостиву и благоуветливу быти благому и человеколюбивому Богу нашему, отвратити всякий гнев на ны движимый, и избавити ны от належащаго и праведнаго Своего прещения и помиловати ны.

 

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

 

Диакон:

Еще молимся и о еже услышати Господу Богу глас моления нас, грешных, и помиловати нас.

 

Хор:

Господи, помилуй (трижды).

 

Диакон:

Также поминает, если хочет, живых и усопших, тайно.

 

Иерей:

Услыши ны, Боже, Спасителю наш, упование всех концев земли и сущих в мори далече, и милостив, милостив буди, Владыко, о гресех наших, и помилуй ны. Милостив бо и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Хор:

Аминь.

 

Иерей:

Мир всем.

 

Хор:

И духови твоему.

 

Диакон:

Главы ваша Господеви приклоните.

 

Хор:

Тебе, Господи.

 

Иерей:

Все склоняют главы и преклоняются к земле, священник же произносит молитву:

Владыко многомилостиве, Господи Иисусе Христе, Боже наш, молитвами всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, силою Честнаго и Животворящаго Креста, предстательствы честных Небесных Сил безплотных, честнаго, славнаго пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна, святых славных и всехвальных Апостол, святых славных и добропобедных мучеников, преподобных и богоносных отец наших, иже во святых отец наших и вселенских великих учителей и святителей: Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго, иже во святых отца нашего Николая, архиепископа Мирликийскаго, чудотворца, святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей словенских, святых равноапостольных великаго князя Владимира и великия княгини Ольги, иже во святых отец наших всея России чудотворцев, Михаила, Петра, Алексия, Ионы и Филиппа и Ермогена, и святых и праведных богоотец Иоакима и Анны, (святого храма и святых дня) и всех святых Твоих, благоприятну сотвори молитву нашу, даруй нам оставление прегрешений наших, покрый нас кровом крилу Твоею, отжени от нас всякаго врага и супостата, умири нашу жизнь. Господи, помилуй нас и мiр Твой, и спаси души наша, яко благ и человеколюбец.



 

Хор:

Аминь.

 

⇓ Стихиры на стиховне

Стих 1:

Господь воцарися, / в лепоту облечеся. 

«Стихирами на стиховне» называются особые стихи, написанные в память воспоминаемого события. Канонарх возглашает первую строфу стихиры. Хор повторяет её и поет стихиру. Первая стихира не имеет стиха. Затем канонарх возглавшает первую половину первого стиха, хор поет вторую половину и стихиру. Стихиры праздников, святым и запевы к ним смотри в минеях и триодях. Запевы к стихирам всегда написаны перед ними. Пение стихир на стиховне на вечерне бывает при закрытых царских вратах.

Стих 2:

Ибо утверди вселенную, / яже не подвижется.

Стих 3:

Дому Твоему подобает святыня / Господи, в долготу дний.




Слава, и ныне, Богородичен.

⇓ Молитва Симеона Богоприимца

Хор:

Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, / по глаголу Твоему с миром; / яко видеста очи мои спасение Твое, / еже еси уготовал пред лицем всех людей, / свет во откровение языков, / и славу людей Твоих Израиля. 

Конец вечерни – молитва св. Симеона Богоприимца и Ангельское приветствие Богородице – указывают на исполнение обетования Божия о Спасителе. В некоторых приходах укрепился обычай петь «Ныне отпущаеши» на всякой вечерне, но эта молитва поется только на всенощном бдении. После стихир – «Ныне отпущаеши» «Трисвятое», «Отче наш» и тропарь. Диакон кадит трижды вокруг столика, на котором на блюде лежат хлеба и сосуды с пшеницею, вином и елеем, также священника и, наконец, снова кадит стол (спереди). Прот. К. Никольский указывает, после троекратного каждения столика, кадить икону праздника на аналое среди церкви, потом иерея и, наконец, опять стол спереди 

* В воскресенье до отдания двунадесятого праздника Богородице, Дево: (дважды) и тропарь праздника. Если служится святому, имеющему бдение, то: 
• в воскресенье: Богородице, Дево: (дважды) и тропарь святому 
• в будни: тропарь святому (дважды) и Богородице, Дево: (единожды). 

Чтец:

«Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас (трижды).
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь. 
Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради. 
Господи, помилуй (трижды)
Слава, и ныне. 
Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго. 

Иерей:

Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Хор:

Аминь.

Хор:

Богородице Дево, радуйся, / Благодатная Марие, Господь с Тобою: / Благословена Ты в женах, и Благословен Плод чрева Твоего, / яко Спаса родила еси душ наших(трижды)*.

⇓ Молитва на освящение хлебов

Диакон:

Господу помолимся. 

Вслед за литией совершается благословение и освящение пяти хлебов, пшеницы, вина и елея, в память также древнего обычая раздавать пищу молящимся, приходившим иногда издалека, чтобы они могли подкрепиться во время продолжительного Богослужения. Пять хлебов благословляются в воспоминание насыщения Спасителем пяти тысяч пятью хлебами. Благословение хлебов бывает только на всенощном бдении. Освященным елеем священник во время утрени помазывает молящихся. 
После благословения хлебов священнослужители заходят в алтарь, а первенствующий священник становится перед Царскими вратами, ожидая окончания пения 33-го псалма, который поется до слов: «Не лишатся всякого блага», благословляет народ, говоря: «Благословение Господне на вас …» (При произнесении этих слов священник благословляет народ с солеи одинажды, архиерей – на три страны). После этого заходит в алтарь. Царские врата затворяются, а чтец, заблаговременно испросив благословения у священника, выходит в храм для чтения Шестопсалмия

Хор:

Господи, помилуй.

Иерей:

Господи Иисусе Христе, Боже наш, благословивый пять хлебов и пять тысящ насытивый, Сам благослови и хлебы сия, пшеницу, вино и елей, и умножи сия во граде сем(или в веси сей, или во святей обители сей), и во всем мiре Твоем, и вкушающия от них верныя освяти. Яко Ты еси благословляяй и освящаяй всяческая, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и всесвятым, и благим, и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Хор:

Аминь. Буди Имя Господне благословено от ныне и до века (трижды).

⇓ Псалом 33

Хор:

Благословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною и вознесем имя Его вкупе. Взысках Господа и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей eго спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь; блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящымся Его. Богатии обнищаша и взалкаша, взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага. 

 

Иерей:

Благословение Господне на вас. Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно и во веки веков.

 

Хор:

Аминь.

 




Поделитесь с Вашими друзьями:
  1   2


База данных защищена авторским правом ©grazit.ru 2017
обратиться к администрации

    Главная страница